Revalidatiekliniek – deel 3

25 februari 2020 0 Door Bewustco-ouder

Revalidatie kliniek deel 3

Ondertussen ben ik halverwege mijn traject bij de OCA.

Ik heb nu 6 weken elke week op dinsdag fysio educatie en zaaltraining gehad en 4 weken bij de psycholoog geweest en ook zaaltraining gehad op de vrijdag. Ik heb al ontzettend veel geleerd en ik voel me echt beter vergeleken met 6 weken geleden. Niet zo zeer qua pijn, alhoewel dat voor mijn gevoel wel echt iets minder heftig is, maar wel qua vermoeidheid. Ik stort niet meer in om 20 uur ’s avonds, maar red het met gemak totdat het bedtijd is. Erg fijn!

Ik heb een manier aangeleerd gekregen die ik langzamerhand steeds beter kan toepassen en dat voelt erg fijn. Ik merk het nu ook meteen qua vermoeidheid als ik geen ontspan momenten in plan gedurende de dag of geen energie gevende activiteiten onderneem.

Mijn ontspan momenten gedurende de dag zijn:

  • ontspanningsoefeningen 😉
  • lezen
  • koffie/thee momentje
  • wandelen (mindfull)
  • kinderen voorlezen
  • liggen op bed
  • koken

Mijn energiegevende activiteiten zijn:

  • schrijven
  • fotograferen
  • puzzelen
  • bezighouden met kinderen

Voor beide geldt dat het niet langer dan 20 minuten duurt, want anders kost het me alleen maar energie.

Energie slopers heb ik uiteraard ook gedurende de dag, die moet ik zoveel mogelijk beperken, of zorgen dat er dan genoeg ontspan/energie momenten tegenover staan. Dingen die energie slopen zijn: tv kijken gedurende de dag, alleen maar bezig zijn met de kinderen, schoonmaken.

Ik mag van de psycholoog nu ook niet meer gedurende de dag tv kijken (ook al heb ik mijn cheat momenten) en ik MOET momenten voor mezelf inplannen als ik de kinderen de hele dag om mij heen heb. Dus nu ook zit ik bv met een timer aan en een ketting om mij nek te schrijven. Geeft mij energie en ik reageer NIET op de kinderen als het niet heel erg is. Als ze ruzie hebben of pijn, dan is het anders. Ook al ze ziek zijn dan gaat dat minder goed uiteraard.
Ik hoop dat ik dit allemaal kan volhouden als ik weer aan het werk ga! Voor nu ben ik langzaam begonnen met weer opbouwen van mijn uren.

Ik leer ook steeds meer over mijn chronische pijn en hoe ik die voed of juist niet 😉

Mooi praktijkvoorbeeld:

2 weken geleden had ik na de zaaltraining in de avond echt heel veel pijn in mijn nek, nam tegen beter weten in medicijnen hiervoor en uiteindelijk lag ik heel vroeg in bed, want de pijn was te erg aanwezig.

Een week geleden heb ik het met de fysio oa ook daarover gehad, wat ik wél had kunnen doen. Wel weer interessant, pijnstillers ed werken gewoon niet voor chronische pijn, omdat chronische pijn vanuit de hersenen komt en niet vanuit het lichaam. Als ik bijvoorbeeld hoofdpijn heb als gevolg van de spanning in mijn nek, dan werkt het wel, omdat de hoofdpijn echt vanuit mijn lichaam komt. Volgende keren als ik zo’n pijn heb moet ik andere dingen doen ter afleiding. Gisteren hele hoop bedacht en vandaag kan ik dat meteen inzetten, want ben met hele erge pijn in mijn been wakker geworden.
Wat ik kan inzetten ter afleiding is:

  • schrijven
  • spelletje doen op computer
  • bewust bezig met de kinderen
  • wandelen

Wat ik beter niet kan doen is:

  • bij mezelf denken dat ik vast iets fout heb gedaan/dat er iets fout is gegaan
  • negeren
  • pijnstillers nemen
  • naar bed gaan/het vermijden

Hiermee voed ik eigenlijk de pijn alleen mee en kom ik in een negatieve spiraal terecht. Ik vind dit allemaal echt super interessant. Dat de hersenen voor zoveel pijn kunnen zorgen en het nog erger wordt. Het klopt voor 2 weken geleden ook zeker. De pijn werd alleen maar erger en mijn negatieve gevoel over mijzelf ook.

Ik zet nu echt kleine stapjes naar het veranderen van de belasting die ik altijd had, namelijk piek/dal belasting. Ik vind het altijd zo gek om over mezelf te zeggen, maar ik vind dat ik goed bezig ben en ben dan ook hartstikke trots op mezelf!